Monday, November 18, 2013

Breastfeeding... What We Can Do? #throwback

Salam semua, actually ibu lambat post tentang minggu penyusuan (1-7 Ogos) yang lalu. Apapun ibu nak share beberapa keping poster tentang penyusuan ibu dan apa yang kita boleh lakukan to support breastfeeding.

Let's check them out!!!

What Mums can do...

What Dads can do...
What family & friends can do...
 
What can be done in the workplace
 So, ibu harap semua ibu-ibu bekerjaya jangan give up & do something supaya anak-anak dapat menyusu badan. kerana susu ibu terlalu esklusif untuk anugerah terindah kita.

Thursday, November 14, 2013

Prayer for protection for a child.


--->>
It was narrated that Ibn 'Abbas said: The Prophet (Peace and Blessing upon Him) used to seek protection for Al-Hasan and Al- Husayn:

"A'udhu bi kalimat-Allah il-tammah min kulli shaytanin wa hammah wa min kulli 'aynin lammah"

I seek refuge in the perfect words of Allah from every devil and poisonous reptile, and from every envious evil eye.

And he would say:


"Your father (i.e., Ibrahim) used to seek protection by means of them (these words) for Isma'il and Ishaq."

Sahih Al Bukhari
Photo: Prayer for protection for a child.....

It was narrated that Ibn 'Abbas said: The Prophet (Peace and Blessing upon Him) used to seek protection for Al-Hasan and Al- Husayn:

"A'udhu bi kalimat-Allah il-tammah min kulli shaytanin wa hammah wa min kulli 'aynin lammah"

I seek refuge in the perfect words of Allah from every devil and poisonous reptile, and from every envious evil eye.

And he would say:

"Your father (i.e., Ibrahim) used to seek protection by means of them (these words) for Isma'il and Ishaq." 

Sahih Al Bukhari

Sunday, November 10, 2013

Resepi Daging Burger Giant



Bahan-bahan ( seorang )

  • daging cincang
  • blackpepper secukup rase
  • garam secukup rase
  • paprika
  • rempah kari
  • bawang India cincang
  • daun ketumbar
  • cheese

Cara-cara

  1. gaulkan semua bahan secukup rase kecuali cheese
  2. kepal2 kan daging
  3. bakar atau goreng atas kuali tanpa minyak.
  4. bila da masak letak cheese
  5. hidangkan bersama roti, sos, mayonis dan salad
20120929_201315

Cuti Tanpa Gaji

Mahal sangat kah cuti tanpa gaji, demi anak-anak.

Kalau dulu, ayah je..

Tapi sekarang, 
kadang-kadang isteri pun balik lewat 
Anak-anak redha di rumah pengasuh 
Belajar
Bermain 
Riang
Kongsi makan dan kongsi penyakit
Takpe, KLINIK ADA!!

Sepanjang di tempat kerja, 

anak-anak di rumah pengasuh/taska rindu kat kita
Rindu ayah... Rindu ibu...
Tapi,

Nak cakap rindu tak reti
Nak tulis surat pun tak reti jugak

Jadi, bila kita ambil anak jam 6:00 petang (2:00 petang), 
diulang...6:00 petang (2:00 petang), 
saat anak nampak ibu dan ayah dia, 
anak kita tekad
Dia nak ibu tengok dia
Nak ayah dukung, peluk dia

Dia buat perangai
Nak makan sendiri
Nak itu
Nak ini
Nak dukung
Tumpah air
Kerana hanya bahasa PROTES dan BUAT PERANGAI sahaja 
yang anak-anak tahu untuk beritahu yang... 
"Ibu saya rindu & sayang sangat kat ibu..."
 

TAPI.....
Apa kita buat...
Bila anak-anak bising... Kita marah...
Bila anak-anak main... Kita herdik...
Dia nangis, kita jerit "DIAM!!!!"
Dia suruh ajar... Kita jawab "AYAH NAK TENGOK TV, FAHAM!!!!"
Dia tumpahkan makanan/air kita tengking seolah-olah dia sudah cukup matang...
Sedih hati seorg anak yang rindu mama... Yang rindu abah... 

Yang rindu pelukan ibu... Rindu dukungan abi...
Apakah duit boleh ganti kasih sayang?
Apakah jus tok guru boleh ganti suapan kasih sayang?
Apakah mainan berlambak-lambak boleh ganti saat bergurau senda sesama keluarga?
Apakah masing-masing makan kat luar boleh ganti nilai makan bersama...
Fikir sahabat...
Fikir teman-teman...
Fikir ayah ibu yang mulia..
Ingatan bersama.

Pada hari ke-5, Eryna dimasukkan ke dalam wad untuk rawatan fototerapi (jaundice)
 p/s: Jika anak memerlukan kita amek CRK (guru sahaja....)

Tips Ibu Ayah Genius

Ibu nak share tips hebat yang ibu baca dari fesbuk...
Moga kita bakal menjadi ibu ayah yang genius untuk membesarkan & mendidik anak dengan jayanya :)
Eryna ketika baru 2 hari, kecik comey jer....

1. Jangan pukul anak dari lutut ke atas.

2. Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control.

3. Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.

Sabda Rasulullah SAW

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5. Berikan anak anda pelukan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk).

6. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran).

7. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

Doa perbanyakkan SUSU ibu

Polisi Penyusuan Susu Ibu di Malaysia memerlukan semua ibu menyusui bayi dari mula lahir hingga ke 6 bulan tanpa tambahan air lain dan meneruskannya sehingga berumur 6 tahun dengan makanan pelengkap.
Eryna + Ayah...
 Kali ini ibu ingin berkongsi doa agar diperbanyakkan susu agar anak kita sihat & kenyang sentiasa. InsyaAllah aamiin. Doa lepas solat tu, takpun ketika menyusui anak.

Ya Allah,
permudahkanlah segala urusan kehidupanku,
banyakkanlah susuku untuk bayiku,
dan
permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku,
agar menuruti segala
yang telah Engkau syariatkan.

Ya Allah,
seberapa banyak susu yang aku peroleh hari ini,
penuhilah dengan rahmat-Mu
dan keberkatan di sisi-Mu,
Semoga dengan keberkatan-Mu,
SUSU YANG SEDIKIT MENJADI BANYAK,
dan KENYANG buat anakku.

Aamiin, Ya Rabbal 'alamin.

Wednesday, November 6, 2013

SNOW CHEESE CAKE LELEH


Snow Cheese Cake leleh
Oleh:Cik Puan Mizi
Like:www.facebook.com/bukuresepi

Bahan-bahan :
  • 6 biji telur - buang 2 bj tlur putih
  • 100 gram gula kastor
  • 100 gram tepung superfine / tepung gandum
  • 60 gram tepung jagung
  • 50 gram air sejuk - dari peti ais
  • 1 sudu teh baking powder
  • 2 sudu besar ovalette
  • 75 gram mentega - dicairkan
Cara-cara :

1. Masukkan semua bahan-bahan kecuali mentega cair. Putar dengan kelajuan sederhana sehingga pekat dan putih. 2.Kemudian masukkan mentega cair dan putar lagi sehingga sebati dan pekat.

3. Tuang adunan ke dalam loyang berukuran 8"

3. Bakar dengan menggunakan api atas dan bawah selama 45 minit atau hingga masak, dengan kepanasan 150' C. Dh masak,terus terbalikkan kek atas redai,dan biar sejuk

Krim Cheese :

  • 250g cream cheese
  • 1/2 tin susu pekat manis -

Cara: satukan kedua-dua bahan dan putar sehingga adunan licin tidak berketul.

Untuk Topping :
1/2 kotak cheddar cheese KRAFT - diparut CARA LAYERKAN KEK . -Potong kek kpd 3,letak 1 kek sapu krim,dan lapiskn smpai hbis,last salut dgn cheddar.. #cream cheese dh mmg meleleh,kalau nak pekat,kurangkan kuantiti susu pekat

DOH BASE PIZZA


Dohbase pizza
Oleh:Khalida Kharudin
Like:www.facebook.com/bukuresepi

(boleh hasilkan 5 pizza, saiz sederhana 9-10inch)

Bahan base pizza:

  • 1kg tepung gandum
  • 1 peket yis + 2 1/2 cawan air suam + gula 5 sudu besar (kacau, biar 5 minit, pastikan yis hidup, ada bau masam, buih-buih)
  • garam 1 sudu besar
  • minyak masak 4 sudu
  • shortening 2 sudu *option
  • madu 2 sudu *option
  • bawang putih 1 ulas cincang halus *option
  • oregano setengah sudu kecil *option

Cara-caranya:
1) Sediakan campuran yis, air suam dan gula. Kacau sehingga sebati, warna air seperti air horlick dan ada bau masam. Pastikan air tak terlalu suam atau terlalu sejuk, suhu yang kurang sesuai boleh sebabkan roti pizza tak naik dan keras.
2) Sementara tunggu campuran yis naik buih, boleh sediakan adunan tepung. Sediakan mangkuk besar, masukkan tepung gandum. Gaul bersama garam, minyak masak, dan shortening.
3) Masukkan madu, bawang putih dan oregano. Gaul sehingga sebati dan tiada ketulan-ketulan kecil.
4) Buat lubang di tengah-tengah adunan tepung, masukkan campuran yis+air suam+gula.
5) Kacau perlahan, ambil sedikit demi sedikit tepung dari tepi bulatan lubang.
6) Uli sebati, sehingga tepung tak melekat di tangan. Kalau melekat, boleh taburkan tepung. Jika perlu, tambahkan air.
7) Biasanya proses uli makan masa 10-15 minit, sehingga doh gebu dan lembut. Kemudian biarkan doh didalam mangkuk, tutup dengan kain lembap dalam 20 minit.
Keluarkan doh dan sediakan tempat untuk canai doh. Tabur tepung untuk elakkan doh melekat. Canai doh dalam anggaran 9-10 inch saiz, tebal 1-1.5 cm (doh akan naik, jadi tak perlu tebal sangat).
10) Sapu loyang dengan butter atau marjerin, kemudian tabur tepung sebelum letakkan base yang telah dicanai tadi. Boleh letak topping kesukaan, keju dan bakar dalam masa 30-40 minit.

Selamat mencuba!

TRIFFLE


RESEPI triffle.
Oleh:Anis Madihah
Like:www.facebook.com/bukuresepi

BAHAN A (Lapisan Kek)
  • kek gulung secukupnya(beli je kat kedai ikut suka perasa apa kita nak)
  • Air dari jus koktel

CARA-CARA:
1. kek dipotong setebal 1cm.Masukkan ke dasar mangkuk.Kek mestilah menutupi setiap ruang dasar mangkuk.Tekan2 sikit supaya padat.
2. Siram sedikit jus koktel ke atas kek supaya lapisan kek agak lembab.

BAHAN B (KASTARD)
1 cawan tepung kastard (ikut kuantiti kita nak buat..yg ni utk buat byk..kalau nak buat sikit 2 sudu je)
1/2 cawan gula
1 tin susu cair/susu segar(susu tepung pun boleh guna+susu pekat-gula)
1 tin air (sukat guna tin susu cair)
1 tin buah2 koktel (buah sahaja,kalau nak guna buah lain pun boleh,ikut suka..potong dadu)

CARA-CARA:
1. Satukan semua bahan (kecuali buah2 koktel), kacau hingga kastard sebati dan gula hancur.Kemudian masak atas api yang kecil hingga pekat, padat dan likat. Tutup api.
2. Terus curahkan adunan kastard ke atas lapisan kek (Bahan A)
3. Susun buah koktel ke atas adunan kastard sambil ditekan2 sedikit supaya buah tidak terapung. Sejukkan sebentar.

BAHAN C (Jeli/agar-agar)
pakai jeli kristal yang dalam kotak je..(tapi saya guna agar2 biasa+gula sikit+warna yg kita nak..mcm buat agar2..lebih murah)

Lepas tu sejukkan sekejap dan masukkan dalam peti ais..dah sejuk baru makan..memang mablesss! hehehe

# SELAMAT MENCUBA!!!
 

EGLESS CHOCOLATE CAKE


Eggless Chocolate cake
Oleh:Marsha Mohamed
Like:www.facebook.com/bukuresepi

Bahan :
  • loyang 9 inci
  • 2 cawan tepung gandum - diayak sekali
  • 2 sk baking powder - diayak sekali
  • 1 sk soda bikarbonat - diayak sekali
  • 1/2 cawan serbuk koko @ campuran serbuk coklat
  • 2 cawan gula
  • 2 1/2 cawan air panas
  • 1/2 sk garam
  • 160 ml minyak masak sayuran @ minyak jagung
  • 2 sk cuka
  • 2 sk esen vanilla

Cara :

  1. Panaskan oven pd suhu 160-170C.
  2. Sediakan loyang kek yg bersesuaian. Griskan dgn mentega dan taburkan dgn sedikit tepung.
  3. Sediakan bekas yg agak besar.
  4. Satukan tepung, gula, serbuk coklat, dan garam. Ratakan.
  5. Kemudian masukkan air panas dan esen vanilla. Kacau sebati dgn menggunakan senduk kayu atau spatula.
  6. Tuangkan minyak masak @ minyak jagung. Kacau lagi hingga sebati. Jika adunan bergentel, tapiskan.
  7. Akhir sekali, masukkan cuka dan terus kacau hingga rata.
  8. Tuangkan adunan ke dalam loyang kek dan bakar selama 30 minit atau sehingga kek masak.
  9. Suhu bergantung pd oven masing2. Tidak mengapa jika permukaan kek retak sebab memang begitulah kejadiannya.
  10. Setelah kek masak, biarkan ia sejuk semalaman sebelum dipotong.
  11. Hiaskan dgn krim @ ganache jika suka.

Nota :
Kek ini sgt moist, lembut dan lebih sedap dimakan setelah dibiarkan semalaman atau 1-2 hari.
 

MOIST CHOCOLATE CUPCAKES


Moist chocolate cupcake
Oleh:NoorZie Gee
Like:www.facebook.com/bukuresepi

(Hidangan 13 biji)

Bahan A :

  • 1 cawan serbuk koko ( tak kisah jenama apa pun )
  • 1 cawan gula perang @ gula pasir
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan minyak masak
  • 1/2 cawan susu pekat

Bahan B :

  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh bikarbonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 3 biji telur (suhu bilik)
  • Cawan cup secukupnya

Cara2 nya:
1. Masak Bahan A dalam periuk sampai sebati. Api kecil. Sejukkan.
2. Pukul telur sampai betul2 kembang (lebih kurang 5 minit ++) kemudian masukkan bahagian A.
3. Masuk esen vanilla. Pukul sampai sebati.
4. Masuk bahagian B sedikit demi sedikit. (seelok2nya tepung, bikarbonat dan baking powder diayak bersama terlebih dahulu). kacau sebati selama 5 minit
5. Masukkan adunan ke dalam cup dan susun dalam loyang yang di lapik kertas foil. Papepun pastikan wap air tak boleh masuk dalam adunan.
6. kukus selama 1 jam dengan api yang sederhana. (pastikan air kukusan telah mendidih terlebih dahulu..). Jangan buka penutup kukus sampai cukup masa
7. angkat ... Kalau rajin boleh letak topping..

Topping :

** coklat masakan ~ dipotong kecil
1 sudu besar susu pekat
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar butter

Caranya :
- Panaskan susu cair dan susu pekat dgn kaedah double boiler
- Masukkan coklat masakan dan kacau hingga ianya cair
- Padamkan api dan masukkan butter. Kacau lg hingga cair. Curahkan ganache atas kek yg masih panas tadi hingga menutupi kek.
- Hiaskan mengikut kretiviti.. saya tabur coklat rice.

Marvelous!!!

CARA BERLAUK


Cara berlauk
Oleh:Nur Amirah Mohd Ezar
Like:www.facebook.com/bukuresepi

BAHAN UNTUK INTI DAGING :
  • 2 cawan daging kisar
  • 1 camca besar rempah daging ( bancuh dgn sedikit air )
  • 1 labu bawang besar *
  • Sedikit daun bawang/sup*
  • * Dipotong dadu
  • Cili merah
  • Garam secukup rasa

BAHAN UNTUK BATER:

  • 2 cawan tepung gandum
  • 3 1/2 cawan santan
  • 1 butir telur
  • Pewarna kuning
  • Sedikit garam

Cara-caranya:

1) Tumis rempah hingga naik minyak.
2) Masukkan daging kisar. Tambah air dan masak hingga daging empuk.
3) Masukkan sedikit garam. Kacau hingga kering.
4) Masukkan cili merah bawang dan daun bawang/sup. Kacau hingga rata.

Untuk menyediakan bater,
1) pukul telur + garam.
2) Masukkan tepung dan santan berselang-seli. Kacau hingga rata.
*Kalau berketul2, tapis dulu bater . Titikkan sedikit pewarna.
*Kalau guna blender pun boleh.

Cara memasak :

1) Panaskan acuan kuih cara. Sapukan sedikit minyak.
2) Tuang bater 3/4 penuh sahaja.
Masukkan satu sudu inti daging.
3) Tutup acuan cara/acuan bahulu hingga kuih masak.Keluarkan dari acuan dan siap untuk dimakan
 

CREAM BRULEE


Cream Brulee
Oleh:Al Ummu Al Payid
Like:www.facebook.com/bukuresepi

:Cream Brulee

Bahan-bahan (6 mangkuk kecil):

  • 4 biji kuning telur
  • 1 cam besar gula kastor
  • 600ml whipping cream
  • sedikit esen vanilla
  • sedikit gula kastor (utk ditaburkan diatasnya)
  • *sye gne gula perang

cara:
- pukul telur dan gula hingga sebati
- letak krim dlm periuk kecil buat secara double-boiler tapi pastikan air dlm periuk mendidih perlahan
- kacau supaya krim tidak hangus
- bila krim jadi suam, masukkan campuran telur
- kacau tanpa henti hingga pekat (pastikan air dibawah periuk mendidih perlahan)
- masukkan sedikit esen vanila dan kacaukan supaya jadi sebati
- tapiskan ke dlm 6 mangkuk kecil yg tahan panas
- letak mangkuk dlm tin pembakar berisi 2.5cm air
- bakar dlm oven 140c selama 40 min
- biar sejuk sebelum diletak dlm peti sejuk semalaman
- taburkan gula kastor/gula perang, grill hingga gula diatasnya menjadi keperangan
- biar sejuk kemudian disimpan didlm peti sejuk selama 2 jam sebelum dimakan

Selamat mencuba (^_^)

MINI CUPCAKES BROWNIES YANG MUDAH


MINI CUPCAKES BROWNIES YANG MUDAH
Oleh:Isma Maisarah
Like:www.facebook.com/bukuresepi

Bahan-bahan:
  • 1/2 cwn butter
  • 1/2 cwn gula (boleh tambah klu nk manis lagi)
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1/2 cwn serbuk koko
  • 1/2 cwn tepung gandum
  • 1/4 sudu teh baking powder
  • 1/4 sudu teh garam
  • Coklat chip
  • Kekacang- yg telah dicincang

Cara2:

1. Cairkan butter, angkat, masukkan gula, kacau, hingga gula agak larut sedikit dan masukkan telur & esen vanila. Kacau lagi..
2. Ayak tepung gandum, serbuk koko, baking powder & garam. Masukkan kedalam campuran butter tadi. Gaulkan hingga semuanyer sebati.
3. Kemudian masukkan coklat chip dan kekacang...gaul rata. Masukkan adunan dlm papercup dan taburkan kekacang.
4. Bakar 15 minit dgn suhu 180C atau hingga masak..bergantung pd oven masing2.

STRAWBERRY SWISS ROLL



Oleh:Al Ummu Al Payid
Like:www.facebook.com/bukuresepi

Bahan A
  • 3 biji kuning telur
  • 75gm gula kastor
  • 50ml air
  • 40ml minyak jagung / minyak masak
  • 80gm tepung gandum - ayak
  • 1 sudu teh esen vanilla

Bahan B

  • 3 biji putih telur
  • 2 sudu teh gula kastor
  • 1/8 sudu teh cream of tartar

Bahan C

  • Buah Strawberry secukupnya/kali nie saya xletak sbb buah stawberry xde dlm peti ais
  • Pewarna pink (strawberry) dan hijau (daun)
  • coklat emulco dan lidi
  • 150ml whip topping cream (non-diary) Putar hingga pekat
  • Loyang 10 x 10" (di alas dan di gris)
Cara-cara :
1. Pukul bahan B hingga kembang dan bertanduk. Ketepikan.

2. Pukul kuning telur dan gula hingga kembang di ikuti air, minyak, esen vanila dan tepung. Pukul dengan kelajuan tinggi hingga putih dan gebu. Kaup balikkan dengan adunan B hingga bergaul rata.

3. Ketepikan 2 1/2 sudu besar adunan (tambah pewarna pink) dan 2 sudu besar adunan (tambah pewarna hijau). Masukkan kedua-dua adunan ke dalam piping bag kecil yang di gunting sedikit muncungnya. Pipe ke atas loyang bentuk strawberry dan daun.

4. Bakar di dalam oven yang di panaskan dahulu pada suhu 170C selama 1 minit. Angkat dan ketepikan.

5. Tuang baki adunan ke atas motif strawberry. ratakan dengan spatula. Bakar pada suhu 170C selama 10-15 minit.

6. Keluarkan dari oven dan sejukkan di atas redai selama 10 minit. Terbalikkan di atas sehelai kertas minyak yang lebih besar. Keluarkan kertas alas bawahnya. Lapik sehelai lagi kertas minyak di atas motif strawberry kemudian terbalikkan ke atas. Sapu rata krim dan atur beberapa biji strawberry di atasnya, kemudian gulung dengan perlahan-lahan.

7. Celup lidi di dalam coklat emulco dan buat titik untuk bijinya.

8. Simpan di dalam peti sejuk sebelum di potong.

resepi lengkap bersama gambar boleh la cuba google di internet

Selamat mcuba (^_~)

LEMPENG MENTEGA


Lempeng Mentega
Oleh: Saidah Abdul Razak
Like:www.facebook.com/bukuresepi

Bahan-bahan :
(untuk 2orang makan)

  • 1cawan tepung gandum
  • 1 sudu marjerin/butter/mentega
  • 1 biji telur
  • 4 sudu makan susu pekat manis
  • 1-2 sudu makan gula (kalau xsuka manis xpayah letak)
  • 1/2 cawan air untuk membancuh

Cara-cara :
1. Satukan semua bahan kacau sehingga sebati ( bancuhan ni mmg pekat skit)
2. Panaskan kuali leper atau apa-apa jenis kuali masak lempeng menggunakan marjerin, masa nak balik2kan sapukan permukaan dgn marjerin/butter, masak hingga kekuningan
3. Siap! Lempeng ni rasa berlemak mmg sedap! 


Rugi xcuba...

STRAWBERRY & LEMON SNOW CHEESE CAKE

 Entry kali ni ibu nak share resepi kek...nyum! 
Selamat Mencuba....
STRAWBERRY & LEMON SNOW CHEESE CAKE
Oleh:Al Ummu Al Payid
Like:www.facebook.com/bukuresepi

Bahan :
* kek sponge:
150g tepong super fine
150g gula kastor
5 biji telor gred A
1 sudu besar ovalette
80ml air
80ml minyak / mentega cair
1 sudu kecil serbuk penaik
pewarna merah & kuning lemon
perisa strawberi & lemon

* krim :
1 kotak cream cheese philadelphia (250gm)
2 - 3 sudu besar mentega
1/3 cawan susu pekat manis

~Satukan cream cheese dgn mentega dan putar hingga gebu (tidak berketul)
Masukkan susu pekat dan putar lagi hingga sebati. Ketepikan.

* topping:
keju cheddar secukupnya ~ boleh guna kraft atau brand lain asalkan dlm bentuk ketul/bar

~ parut halus keju cheddar dan ketepikan.

Cara:
Sediakan 2 tin pembakar bulat ukuran 8inci, griskan dasarnya dan lapik dgn kertas baking.
:Satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan.
:Pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.( tapi ni terletak kepada kalajuan pengadun)
:Perlahankan kelajuan dan masukkan air.
:Pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama 2 minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
:Tuangkan minyak/ mentega cair kedalam adunan dan gaul dengan senduk/spatula sehingga sebati.
:Bahagikan adunan kepada 2 bahagian, satu dimasukkan pewarna merah dan perisa strawberi dan satu bahagian lagi dimasukkan pewarna kuning lemon dan perisa lemon. Gaul sebati.
:Tuangkan adunan ke dalam loyang yg berasingan yg dah digris tadi dan bakar selama 20 - 25 minit atau hingga masak pada suhu 170 - 1175C.
:Bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek...lebih kurang 5 minit...bagi mengelakkan kek kita kempis.
:Keluarkan kek dr loyang dan biarkan kek betul2 sejuk sebelum dihias.

Cara assemble/hias kek:
Sapukan krim cheese diatas kek yg berperisa strawberi dan letakkan kek yg berperisa lemon diatasnya.
Kemudian sapukan lebihan krim cheese sehingga menutupi seluruh kek.
Taburkan keju yg diparut tadi keseluruh kek sebagai toppingnya.
Boleh la dihias mengikut citasara masing2
Sejukkan kek dlm peti ais lebih kurang 1 - 2 jam sebelum dihidangkan.

Selamat mcuba (^_^)

Tuesday, November 5, 2013

Cucuk 2 Bulan

Alhamdulillah, anak ibu kini sudah pun 2 bulan pada 2 November lalu. Ibu dan Ayah lewat ke klinik. Hampir pukul 12 tengah hari baru sampai di klinik. Maklumlah ayah perlu keluar pejabat. Bukannya jauh tapi takdelah dekat sangatkan. Terkejor-kejor jugalah ibu memandikan Eryna. Bangun lambat kami maklumlah jenis tidur lepas subuh. Qada' tidur berjaga malam.

Ibu tak sempat bersarapan pun, tapi Ayah memang memahami. Ayah bawa roti kesukaan ibu.. Potato Bread. Nyum! Nyum! makan sebuku alas perut. Eryna pun ibu susukan. Dan, mesti #EBM pon ibu dah sediakan. Yelah, kalau di klinik agak leceh kalau nak direct breast feedingkan.


Di klinik, macam biasalah perlu ukur tinggi dan berat. Haa... Eryna dibaringkan dan kepala perlu mencecah hujung dinding. Ukuran diambil. Kemudian, Eryna perlu berbogel (comeynya bambam! anak ibu) dan ibu letakkan atas penimbang. Alhamdulillah, Eryna dah naik sekilo. Bulan lepas 2.95kg, bulan ni dah 3.9kg. Dengan, kepalanya yang dah botak (dibotakkan pada hari lahirnya yang ke 2bulan...hehehe) memang sangat comel!!!


Di bilik rawatan, nurse tanya la pelbagai soalan. Dan juga maklumkan yang tinggi dan berat Eryna normal. Geramnya result darah Eryna sebulan lalu tiada dalam simpanan. Dah di bawa oleh jururawat desa kawasan kami tinggal. Next Jumaat kena datang semula untuk berjumpa doktor berbincang apa patutlah. Doa ibu Eryna dah sihat sepenuhnya dari kuning dia tu. Tengok macam dah tiada jer....

Ayah yang pegang Eryna untuk dicucuk di paha. Tiga serangkai dalam satu jarum suntikan. Eryna ibu ni sangat kuat, sedikit je menangis dan alhamdulillah hingga kini dia masih belum demam. Sayangggggg anak ibu yang manja dan kuat ni.



Semoga terus membesar dengan sihat dan menjadi anak yang solehah. aamiin.

Monday, November 4, 2013

Eryna sebulan...

sayu..nak tidur...
hehehe... ibu #throwback jap. Maklumlah busy sangat.
Anak ibu sebulan pada 2/10 lalu.
Seorang anak yang sangat comel dan tidak banyak meragam.
Cuma oleh kerana kuningnya lambat sembuh Eryna mungkin sedikit meragam.

Eryna naik sedikit dari berat mula lahirnya. 2.58kg menjadi 2.95kg. Kecil comel anak ibu.
Melihatnya membesar dengan sihat menjadikan ibu lebih bersyukur dan semangat,
Sekarang ni, kalau shopping online pun nampak barang baby jer.

Anugerah terindahku. #Alhamdulillah

pipi Eryna makin bam-bam...

Thursday, October 31, 2013

KERJA KOSONG 2013: pegawai am, pemandu, pegawai am pejabat KKM

Kali ini ibu nak sebarkan buat ibu-ibu diluar sana yang dah lama tanam anggur atau ada kenal sedara mara yang masih belum ada kerja tetap. Rasanya inilah peluang keemasan mengisi borang secara online.


Maklumat terperinci tentang penjawatan ini boleh dilayari di SINI

Untuk maklumat semua, jawatan yang ditawarkan hanyalah untuk KUMPULAN PERKHIDMATAN SOKONGAN sahaja. Bila ibu baca syarat-syarat permohonannya sangat mudah sesuai dengan kerja yang ditawarkan. Kelayakan sekurang-kurangnya PMR/SRP atau yang setaraf dengannya. Oklah, ada pencen tu nanti. Ibu doakan SELAMAT BERJAYA!

OPpss... ini linknya.
http://jobkkm.moh.gov.my/mohjob/recruitment.jsp

Monday, October 7, 2013

Tips membawa bayi naik kapal terbang

Ini adalah tips menarik yang ingin kongsikan. Yelah, hobi melancong takkan nak tinggalkan bayi kita di rumah pula. So, pelbagai tips yang boleh dicuba supaya perjalanan lebih mudah dan lancar.

  • Gunakan backpack (beg sandang belakang) untuk hand luggage kerana dengannya tangan anda bebas  dan mudah untuk melakukan banyak keperluan lain dalam perjalanan.

 • Pastikan backpack anda mengandungi:
  1. beberapa keping lampin pakai buang (anggarkan keperluan)
  2. tisu basah (mini packed wet tissue)
  3. dua persalinan baju
  4. botol susu (jgn bawa air panas dalam thermos / air kosong dlm botol. Naik kapal terbang tak boleh bawa air/ cecair. Jgn risau, boleh minta dari cabin crew bila dah terbang nanti).
  5. bagi bayi yang minum susu formula, gunakan bekas susu yang mempunyai beberapa ruang untuk mengisi susu yang telah siap disukat untuk sekali bancuhan. Jgn pula bawa tin-tin sekali dalam backpack, tak praktikal. Tin susu boleh disimpan dalamm beg besar.
  6. bagi bayi yang sudah mula makan, elok dibawa makanan di dalam botol kecil – banyak dijual di pasaran (sesetengah kapal terbang ada menyediakan makanan bayi, anda perlu membuat tempahan awal untuk ini).
  7. Permainan yang praktikal untuk dibawa. Bayi pastinya bosan duduk lama-lama dalam kapal terbang. Permainan percuma di dalam pesawat ada juga (jika ada stok). Tetapi kadang-kadang ianya tidak sesuai untuk usia anak anda.
  8. Bawa juga ‘Bantal busuk’ atau selimut kegemaran bayi sekiranya ada.
  9. Beg plastik kosong. Boleh digunakan di kala kecemasan contohnys seperti nak buang lampin, isi baju basah / kotor dll.
  10. Sehelai baju si ibu. Menjaga bayi kadang kala memang comot. Dengan makanan yang tertumpah la, kebocoran lampin la… maka elok ambil langkah ini. Selamat......

• Pastikan anda menempah awal bassinet untuk meletak bayi ketika di dalam kapal terbang nanti. Maklumkan ini kepada ejen pelancongan atau syarikat penerbangan. Jika tidak, anda harus memegang bayi anda di atas riba sepanjang perjalanan. Penat tu. Ada yang lengan macam Malik Noor turun kapal terbang nanti. (^^,)p
Bayi di dalam bassinet. Kedudukannya tergantung pada dinding kapal terbang. Hanya untuk tempat duduk hadapan sahaja.


• Untuk makanan bayi atau anak kecil, anda perlu membuat makluman awal juga kepada syarikat penerbangan.


• Bawalah stroller. Anda boleh membawa stroller hingga ke pintu kapal terbang. Apabila sampai di airport yang hendak dituju, dapatkan semula stroller di tempat yang sama sebelum ke baggage claim area. Kalau tak pasti, bertanyalah pada kakitangan di sana / cabin crew.

• Apabila kapal terbang berlepas dan mula naik ke udara, telinga akan berasa sakit dan berdengung. Ini pastinya akan membuatkan bayi tidak selesa dan menangis. Untuk mengurangkan ketidakselesaan ini, susukan anak anda / berikan dia minum menggunakan botol ketika pesawat sedang berlepas. Lakukan yang sama ketika proses mendarat. (ALERT)

• Bawalah bayi berjalan-jalan di dalam pesawat apabila dia sudah kelihatan bosan.



Maka, dengan tips-tips berguna tadi InsyaAllah perjalanan kita akan lebih memudahkan. Kongsikan bersama ya....

:: Petua/Tips/Cara Bersihkan atau Cairkan Tahi Telinga ::

Salam, hari ni ibu nak kongsikan satu petua menarik yang boleh sama-sama kita lakukan untuk menjaga kebersihan telinga si manja...

  1. Gunakan mineral oil atau baby oil dan titiskan dalam beberapa titisan ke dalam telinga.
  2. Sengetkan kepala si manja semasa menitiskan baby oil tu supaya minyak tu masuk betul ke dalam telinga.
  3. Ulang langkah titis baby oil ni dalam masa 2-3 hari. Hal ni untuk melembutkan tahi telinga yang keras tu.
  4. Sampai hari ketiga tu, ambil air suam dan titiskan ke dalam teling. Jangan masukkan banyak sangat pula nanti jadi lain. Berhati-hati ya...
  5. Sambil titiskan air suam tu, pastikan kepala senget dan tarik telinga tu sikit untuk bagi air suam tu sampai terus ke dalam telinga.
  6. Kemudian, get ready pergi kat sinki dan sengetkan kepala..InsyaAllah tahi telinga atau ear wax tu akan keluar dengan lancar.
 Selamat mencuba. (^^,)p

Wednesday, October 2, 2013

Suntikan Vaksin Hepatitis B

Alhamdulillah, Eryna sudah pon genap satu bulan usianya. Anak yang tidak banyak ragamnya, sesekali menangis jika lambat menyusu. Awal pagi En.Suami dan ibu membawa Eryna ke klinik (Kuarters KLIA). 

Sampel darah akan diambil di tapak kaki, dan suntikan HepB di paha kananya,,,
 Sesampai di klinik, rupa-rupanya ibu juga perlu membuat pemeriksaan kerana sudah sebulan selepas bersalin. Ujian HBG darah & urine. Ini lah kali pertama ibu menggunakan tandas cangkung selepas bersalin pembedahan 2 September lalu. Alhamdulillah, tiada rasa sakit. Nampaknya ibu sudah boleh menggunakan tandas cangkung seperti biasa. Keputusan makmal menunjukkan air kencing ibu kotor, +1 kandungan protein. Tetapi, HBG darah 13.0.... masih bagus seperti mengandung dulu. Jururawat menasihatkan ibu meminum air barli (manis-manis buah jer....) dan banyak minum air masak (rasanya banyak sangat dah minum walaupun berpantang). 
 Sekembali dari makmal, Eryna sudah pun diambil darahnya. Sampel darahnya akan dihantar ke Hospital Tuanku Jaafar, Seremban untuk diuji mencari punca prolonged jaundicenya. Moga tahap kuning Eryna masih di tahap tidak membimbangkan. Aamiin. Agak lama kami terpaksa menunggu untuk dapatkan suntikan dos kedua Hepatitis B. Jam sudah 11 lebih, seorang jururawat memanggil kami. Eryna ditimbang beratnya (2.95kg), panjang badannya (53cm) dan ukur lilit kepalanya (33cm). Tetapi, BMInya masih belum ideal. Pastinya kami akan lebih berusaha selepas ini.
vaksin Hepatitis B
Di bilik pemeriksaan 13, Eryna menangis, ibu menyusuinya dahulu sementara jururawat dapatkan pengesahan doktor adakah Eryna boleh mendapat suntikan sedangkan masih kuning lagi. Doktor membenarkannya. Di bilik suntikan, En Suami yang mendukung Eryna. Ibu tidak sanggup nak tengok. Dari luar, dengar jeritan kuat Eryna. Nampaknya selesai sudah suntikan bulan pertama Eryna. Semoga sihat sejahtera ya anak ibu. Aamiin.

Resepi Kimchi Halal

Ibu sekarang ni layan semula hobi ibu, menonton drama Korea.
So entry kali ni, terfikir nak kongsi resepi membuat KIMCHI, makanan yang wajib ada dalam cerita Korea. Setuju tak dengan ibu?
Ibu dah pernah makan masa ibu honeymoon bulan Februari lalu, kebetulan restauran kat hotel ibu menginap ada buat Korean Crusuine. Ibu memang makan sungguh-sungguh. Rasanya tak pedas sangat dan agak masin la... Not bad... Sambil makan, terbayang-bayang hero heroin citer Korea...hehehe~
Resepi Kimchi paling mudah and halal ni from maangchi ..
Cuba lah sendiri ya.... (^^,)V

Bahan-Bahan 
2 kobis panjang or napa cabbage (3.6kg)
garam secukup rasa untuk melumur pada kobis,
1 lobak putih, (jika tak suka tak letak pun takpe)
Bahan bubur,
1/2 cup sweet rice floor (boleh guna tepung pulut) 
1/4 cup sugar
3 cup air
Bahan untuk kimchi pes
3 tablespoon serbuk cili Babas ( ikut kepedasan)
1 cup sos ikan
2 large daun bawang,
Blender:
1 bawang besar
3 ulas bawang putih, 
1 inci halia, 
(boleh letak oyster sauce kalau suka)


Cara membuatnya
Kobis selepas direndam 4jam dengan garam...
1. Basuh kobis sebersihnya.
2. lumur kobis dengan garam, pastikan rata, 
3. Biarkan 4 jam 
4. Basuh kobis dan bilas 3 kali,
4. toskan kobis and tekan bagi kobis jangan berair sangat.  
bubur...
Bubur untuk kimchi.
1. campurkan tepung pulut dengan air dan panaskan sampai keluar bubble.
2. masukkan gula dan kacau dalam 1 minit, tutup api biarkan sejuk.
Pes Kimchi
Pes Kimchi
3. blender bawang besar, bawang putih, halia
4. potong daun bawang saiz sederhana ikut korang,
3. dalam bekas yang lain masukkan semua bahan kimchi paste bawang besar, bawang putih, halia, sos ikan, serbuk cili, daun bawang
4. campurkan kimchi paste dengan bubur.
5. rasa kimchi paste kalau tak cukup pedas tambah cili, tak cukup masin tambah sos ikan. tapi pastikan jangan masin sangat sebab kobis dah masin,
Kimchi yang sudah siap...
Kimchi 
6. ambil kobis masukkan dalam bekas kimchi paste lumur kimchi paste dengan kobis panjang, pastikan rata.
7. tekan kimchi supaya air kobis keluar sebelum letak dalam Tupperware. 
8. masuk dalam fridge, tunggu 24 jam

Ibu rasa tentu ramai yang ingin mencubakan. Nyum! Nyum!