photo 417272mey8pz5lfi-Copy.gif

Saturday, September 28, 2013

Petua Hilangkan Jaundis (jaundice)

Hakikat sebenarnya ibu sebenarnya nak sangat ikut nasihat doktor, HANYA SUSU IBU. Tapi bila anak ibu masih belum menunjukkan tanda turun bacaan jaundisnya, ibu mulai buntu. Sehingga melebihi dua minggu anak ibu memasuki fasa prolonged jaundice. Walaupun bacaannya di bawah 250 (jika lebih perlu dirujuk ke hospital), ibu masih berulang alik ke klinik menghantar darah. Kasihan anak ibu, tangisannya itu membengkakkan hati ibu. En.Suami yang setia di sisi memberi ibu kekuatan. 

"sembuhkanlah anakku ya Allah.."
"astaghfirullah al 'azim"

Ibu buntu, ibu cari di internet segala petua yang ibu rasa tidak memberi risiko kepada anak ibu, ibu cuba. Ibu mertua, kakak ipar, Mama, Wan, ibu saudara yang di Pahang turut berkongsi pelbagai petua dengan ibu. Tidak lupa juga kawan-kawan di FB dan Deakinianz... Oh! Terima Kasih kerana berkongsi.

Fasa pertama:
  1. Jaundice Herbal Bath (orang panggil ubat Cina). Tapi bila ibu tengok packagingnya macam keluaran Jepun jer... Mandi dan bilas.
  2. Air anggur hitam
Fasa Kedua :
  1. Jaundice Herbal bath. Mandi dan tidak dibilas semula.
  2. Mandi dengan air daun kucai, ibu tidak suka baunya dan ibu dapat bayangkan kulit anak ibu mengalami gatal-gatal. Juga dibilas semula dengan air suam.
  3. Air zam-zam
  4. Air anggur hitam
  5. Titisan (2/3 titik jer) susu kambing segar ke dalam mulut anak ibu, manakala ibu turut minum sebotol. Malangnya ibu mengalami sakit kepala selepas meminum susu kambing. Gagal diteruskan.
Fasa Ketiga:
  1. Mandi dengan air ramasan daun belimbing buluh.
  2. Air zam-zam 1/2 sudu kecil
  3. Hisapan madu (ibu celup jari kelinking ibu dan suapkan ke mulut anak. suka dia mengisap!)
  4. 1 sudu kecil air sengkuang cina.
Fasa yang terakhir memberi impak yang positif kepada anak ibu. 3 Hari lagi dia akan sebulan, dan bacaan jaundis yang terakhir dari 243-->217-->184. Sudah di bawah 200. Pada hari ke 21 kelahirannya, jururawat desa datang ke rumah. Anak ibu sudah naik berat badannya iaitu 2.9kg. Alhamdulillah, syukur sangat. Patutlah pipinya makin chubby

"Ya Allah, peliharalah puteri kesayanganku dengan rahmat kasih sayangMU. Lindungilah dia dari segala yang tidak diingini. Hanya padaMU ku memohon pertolongan. Aamiin ya Rabb"

No comments:

Post a Comment